Bruisende binnenstad

De binnenstad van Arnhem staat inmiddels stevig op de kaart. Dat blijkt uit de groeiende bezoekcijfers. Het blijkt ook uit het feit dat Arnhem inmiddels is doorgestegen naar de zevende plaats op de lijst van reputatie, bekendheid en waardering van 100 Nederlandse steden in het Steden en Streken Merkenonderzoek over 2023*. Maar het kan altijd beter, en daar is door PBA en haar partners afgelopen jaar hard aan gewerkt. Die inspanningen leidden er zelfs toe dat de Arnhemse binnenstad tegen de landelijke trend in een groei zag van het aantal vierkante meters winkeloppervlak.

*Bron: Hendrik Beerda Brand Consultancy B.V.

Stijging bezoekersaantallen zet door

In 2023 zagen wij een stevige groei in bezoekersaantallen in de binnenstad, een trend die overeenkomt met de regiobrede bezoekerscijfers van Visit Arnhem (verblijfsgasten en dagjesmensen). Uit de gegevens van de digitale passanten-telpunten op diverse plekken in de stad blijkt dat het totaal aantal bezoekers in heel 2023 maar liefst 17% hoger lag dan in 2022, een bovengemiddelde groei t.o.v. andere middelgrote steden in Nederland. Dit, terwijl 2022 al een toename van 11% liet zien t.o.v. van 2021, wat gezien de Coronaperiode nog te verklaren was. Temeer laat de groei in 2023 zien dat de toenemende aantrekkingskracht van onze binnenstad een structurele trend blijkt.

Ook online méér bezoekers

De belangstelling voor onze ‘digitale binnenstad’ is in 2023 weer flink toegenomen t.o.v. 2022. Toen wisten 151.000 mensen de informatie én inspiratie te vinden op onze vernieuwde website. Mede dankzij gerichte online campagnes en externe links naar binnenstadarnhem.nl groeide het bezoekersaantal van onze website naar bijna 182.000 in 2023. Een toename van meer dan 20%. Opvallend daarbij is een toename van ruim 38% van online bezoekers uit Duitsland, mogelijk dankzij de vertaalmodule die we in 2022 aan onze website hebben toegevoegd. Verder valt op dat onze agenda-pagina het hardst groeide in aantal bezoekers: ruim 141% t.o.v. 2022. Ook de pagina Vervoer en parkeren nam toe in belangstelling: 95% t.o.v. 2022.

Social media

Ook via onze social media lukte het ons om in 2023 meer mensen te bereiken en te boeien met aantrekkelijke posts, reels, foto’s en stories. Onze ‘community’ op Facebook doorbrak de grens van 15.000 volgers en het bereik van onze berichten nam met 99% toe naar 257.400. Meest opvallend is het bezoek aan ons Facebook-profiel; dat groeide in 2023 met 297% naar 15.600 bezoekers. Instagram daarentegen bleef een bescheiden groei doormaken met een bereik van 9.000 (+167% t.o.v. 2022) en 1.500 bezoekers (+31% t.o.v. 2022).

Het meest populaire bericht op onze social media was op 10 maart 2023 waarin wij het team van Hotel Haarhuis feliciteerden met het behalen van hun 5e ster. Dit bericht werd door meer dan 19.100 volgers op social media gezien en onderschreven met 420 reacties.
Via LinkedIn publiceren wij vooral 'corporate' berichten, met name bedoeld voor onze relaties, partner- en collega-organisaties. Ook op dat gebied breidt ons social-medianetwerk zich uit, tot zo'n 700 connecties in 2023. Een belangrijk platform voor ons, om ervaringen te delen, om van elkaar te leren en elkaar te inspireren en om onze rol en positie te verduidelijken.

In september 2023 gaven wij tijdens onze binnenstadsbijeenkomst een sneak preview van onze nieuwe Instagram-influencer; Bhert Binnenstad. Met dit typisch Arnhemse boegbeeld, ontsproten uit de creatieve geesten van bureau Álleburen, willen wij met name de jongere doelgroepen aanspreken om Bhert te omarmen en daarmee de belangstelling voor onze binnenstad aanwakkeren. De ontwikkeling van Bhert en de online lancering van dit nieuwe social media-fenomeen ‘in de dop’ is mede mogelijk gemaakt dankzij financiële steun van het Ondernemersfonds Arnhem.

Impuls voor de Arnhemse cadeaukaart

Platform Binnenstad Arnhem is de juridische ‘eigenaar’ van de Dit is PAS Arnhem (DIPA) cadeaukaart. Deze echt Arnhemse cadeaukaart blijft populair en de in 2022 vernieuwde website met webshop wierp in 2023 haar vruchten af. Het aantal acceptanten schommelt rond de 65 ondernemers. Wij ervaren dat het nodig is om DIPA een extra impuls te geven om zowel het aantal acceptanten als het aantal verkopen te doen groeien. Wij hebben daartoe een wervingscampagne voorbereid, instore productpromoties laten ontwerpen en opvallende publieksgerichte publicaties laten maken. Mede dankzij steun van het Ondernemersfonds Arnhem rekenen wij erop dat DIPA in 2024 verder opbloeit.

De verkoop van de cadeaukaarten lijkt wat te stagneren, maar daarentegen lag het aantal verzilverde (gespendeerde) cadeaukaarten in 2023 hoger dan in 2022. Dankzij de inzet van gemeente Arnhem en de Arnhemse zorginstellingen is ook het aantal uitgegeven Dit is PAS Arnhem-cadeaukaarten in de vorm van het jaarlijkse Mantelzorgcompliment gestegen.

  Gift Mantelzorgcompliment
  Verkocht Gespendeerd Verkocht Gespendeerd
2022 168.525,- 121.241,71 130.025,- 128.499,82
2023 105.207,- 144.030,- 136.175,- 126.366,-

*Bedragen in €

Huidig aantal acceptanten: 64
Retail: 34 Horeca: 24 Cultureel: 4 Zorg: 2

Tien kwartieren

2023 zag de start van een initiatief van PBA dat volgens het landelijke platform binnenstadsmanagement een voorbeeld is voor andere steden in Nederland: het Kwartierenplan. De binnenstad van Arnhem is verdeeld in acht kwartieren. Samen met de ondernemers in het Spijkerkwartier en de ontwerpers in het Modekwartier zijn er in totaal tien kwartieren, met allemaal hun eigen sfeer, karakter en unieke kenmerken. Ieder kwartier kreeg afgelopen jaar een eigen kwartiermaker. Dit is een lokale ondernemer, die zich inzet om de krachten te bundelen en een actieplan voor zijn of haar kwartier op te stellen. En dat begint haar vruchten af te werpen.

Arnhem wordt vaak de Cultuurhoofdstad van het Oosten genoemd. En daar is veel voor te zeggen. We beschikken in de stad over flink wat theaters en podia, met name in de binnenstad, met bijzondere en geliefde voorstellingen en optredens. De 15 meest prominente cultuurorganisaties hebben zich verenigd in het Cultuur Netwerk Arnhem. Dit netwerk is één van de convenantpartners in PBA. Zo hebben wij in 2023 een belangrijke rol kunnen spelen in de transitie van de binnenstad van ‘place to buy’ naar ‘place to meet’.

Ralph Dassen
Focus Filmtheater

Arnhem evenementenstad

Arnhem is van oudsher een evenementenstad. Zonder coronabeperkingen kwamen die evenementen in 2023 weer volop tot leven. Het culinaire festival Arnhem Proeft! was een publiekstrekker van jewelste. Veel ondernemers haakten aan bij het Sprookjesfestival. Er werd ingespeeld op de concerten van de Snollebollekes in GelreDome. We hadden het Café Theater Festival, de Uitnacht, Koningsdag. Teveel om op te noemen. In alle gevallen speelde PBA een grote rol in promotie en citydressing.

Juni Modemaand

Sinds 2022 zijn de krachten van duurzame modestad Arnhem gebundeld onder de noemer ‘Juni Modemaand’. De modemaand was ook in 2023 een groot succes. Met het thema ‘Buiten de Lijntjes’, liet het Fashion + Design Festival zien dat de meest interessante ontmoetingen en ontdekkingen niet binnen de gebaande paden, maar nét daarbuiten plaatsvinden. Tijdens het Rode Loper evenement verzorgden ondernemers in de Bakkersstraat een schitterende modeshow en met een kleurrijke Nacht Van De Mode werd de Modemaand extra luister bijgezet. Mooi dat we als PBA wederom een financiële en enthousiaste bijdrage aan de marketing en citydressing hebben kunnen leveren.

Mode en Arnhem zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Arnhem bruist van creativiteit en design. Je vindt een cluster aan trendsettende ontwerpers en ateliers in het Modekwartier en in de Arnhemse binnenstad vind je unieke conceptstores en modewinkels. Met hogeschool ArtEZ kent Arnhem een ‘broedplaats’ van nieuw talent op gebied van mode en design en ook RijnIJssel stoomt de makers van de toekomst klaar. Dat zijn geen losse eilandjes. Binnen de Arnhemse modebranche vindt men elkaar steeds beter. Dat zag je bijvoorbeeld terug tijdens Juni Modemaand, waarvan de programmering een breed publiek aansprak en verleidde om de binnenstad te bezoeken. Een vervolgprogramma is al in de maak!

Evert Burggrave
Modepartners025

Bestemming Arnhem

In de campagne 'Bestemming Arnhem' werden mensen afgelopen jaar verleid tot een meerdaagse citytrip naar Arnhem. De campagne richtte zich met name op zogeheten Stijlzoekers en Inzichtzoekers (uit: Leefstijlvinder van MarketResponse). Doelgroepen die goed passen bij het merk en het aanbod van Arnhem. Kern van de campagnes vormden testimonial-video’s en vlogs van prominente Arnhemmers, die hun passie voor Arnhem delen met de kijkers. De succesvolle campagne werd door PBA opgezet, samen met Citymarketing Arnhem (CMA), Visit Arnhem Nijmegen (VAN) en gemeente Arnhem.

September Airborne-maand

De aandacht voor herdenkingstoerisme neemt nog steeds toe. In Arnhem komt die aandacht samen in september, tijdens de Airborne-maand. De herdenking van de Slag om Arnhem en het evenement Bridge to Liberation trekken duizenden bezoekers uit binnen- en buitenland naar onze stad. Via citydressing, promotie en het programmeren van streetacts had PBA ook afgelopen jaar weer een actieve rol. De Airborne-themaroute die eerder al door PBA werd gemaakt en die op veel plekken in de binnenstad is te vinden, was ook afgelopen jaar weer populair.

Winter Arnhem

Met meer dan 100.000 bezoekers was De Grootste Kerstmarkt van het Oosten op zondag 17 december 2023 een gigantisch succes en een prachtige afsluiter van het jaar voor de Arnhemse binnenstad. Met meer dan 250 kraampjes was de markt groter dan ooit. Bovendien konden bezoekers genieten van hapjes, drankjes, zang, dans, theater, muziekoptredens, een nostalgische treinrit in de Christmas Express en de Coca-Cola truck. Het evenement liet zien dat de binnenstad bruist als nooit tevoren.