Voorwoord

Voor PBA was 2023 het jaar van de visies, de geboorte van Bhert Binnenstad en van de Kwartiermakers die hun rol glansrijk hebben opgepakt. Voor mij was 2023 een jaar waarin ik mij PBA echt eigen kon maken. Wat een bevlogen club!

Juni-Modemaand-2023-Nacht-van-de-Mode
BhertBinnenstad_Campagnebeeld_LR
Winter-Arnhem-Kerstmarkt-2023

In nauwe samenspraak wordt de binnenstad samen met het stadsbestuur en ambtenaren, met ondernemers en organisatoren en met bewoners steeds een beetje mooier gemaakt. De primaire taak geeft constant richting aan de koers en het handelen; bezoekers trekken die lang blijven, leuk besteden en een goede beleving hebben aan hun bezoek aan de Arnhemse binnenstad.

Daar heeft iedere ondernemer in de binnenstad baat bij. Het is de aanvoer van uw traffic. Alleen ga je snel, maar samen komen we verder. En dat blijkt ook uit de cijfers. De bezoekcijfers zijn hoger dan voor Corona, de traffic naar de binnenstad website gaat als een speer en de zogenaamde merkkracht van Arnhem neemt hand over hand toe. Het bracht ons op de 7de plaats in het Steden en Streken Merkenonderzoek die de reputatie van steden onderzoekt.

Arnhem blijkt met name goed te scoren op het gebied van cultuuraanbod, de aanwezigheid van groen en een goed winkelaanbod. Het karakter van de stad wordt gezien als sympathiek, actief en creatief. In de voorgaande edities van het Steden & Streken Merkenonderzoek steeg Arnhem al van de 19e naar de 14e plek. Die stijging heeft zich dus flink doorgezet en daarmee scoort Arnhem inmiddels beter dan bijvoorbeeld Nijmegen, 's Hertogenbosch, Breda, Deventer en Apeldoorn.

En dat doen we uiteraard niet alleen. De nauwe samenwerking met onder andere Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Stichting Citymarketing Arnhem, de evenementenorganisatoren, de kwartiermakers en de gemeente Arnhem werpt zijn vruchten af. In de werkgroepen denken mensen met verstand van zaken mee met ons handelen en onze koers. Maar ook met de koers van de gemeente.

We hebben inspraak in een vroeg stadium van visie- en planvorming op domeinen die de ondernemers van de binnenstad raken. Daaronder valt bijvoorbeeld de kwaliteit van de openbare ruimte, gastvrije ontvangst, bereikbaarheid, transitie naar een compacter kernwinkelgebied en gebiedsontwikkelingen. We zijn het niet altijd met elkaar eens, maar we zijn en blijven wel altijd in gesprek over visie, denkwijze, participatie en belangen.

Er is nog veel te bespreken, te doen en te overdenken. Ook daarmee hebben we in 2023 een begin gemaakt. Hoe gaan we verder? En hoe geven we dat de komende tijd handen en voeten. In 2024 gaan we dit vertalen in een koersdocument ‘2024 en verder’ en gaan we met vereende krachten verder werken aan een gastvrije, bruisende binnenstad.

Walter van Kleef
Voorzitter Platform Binnenstad Arnhem